31 juli en 1 aug Sukhothai: tempelmoe - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Peter Dijk - WaarBenJij.nu 31 juli en 1 aug Sukhothai: tempelmoe - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Peter Dijk - WaarBenJij.nu

31 juli en 1 aug Sukhothai: tempelmoe

Door: Peter van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 Augustus 2016 | Thailand, Sukhothai

In het historische park van Sukhothai staat een koperen klok. Zo'n elegante. Ruim 2 meter hoog met een sierlijke klepel. Volgens de Thaise statuten en reglementen is klagen toegestaan, mits je de klok luidt. Ik luidde de klok. Verwacht vandaag dus geen column vol rozebotteljam en fijne lentegeuren.
"Is het een lange reis naar Chang Mai morgen?", vroeg ik aan Wim onze reisleider. "We bereiken Chang Mai om 14.30 uur of om 17.00 uur. Afhankelijk van of we de tempels willen bezoeken. Maar wellicht zijn een aantal onder ons een beetje tempelmoe", antwoordde Wim. Zijn laatste woorden zette me aan 't denken. Tempelmoe.. Ben ik dat? En wat zijn de symptomen?
"Ik denk dat we morgen om half 3 in Chang Mai zijn, Wim. Ja toch Wim? Of ik maak een Thais afhaalmenu van je beide wenkbrauwen en roerbak een bijbehorend sausje van je stembanden. Half 3 Wim, denk je niet? Of toch een tempeltje? Wat vind jij Tur (Tur is onze gids)? Half 3 he? Wil je dat ik een turtlesoepje van je trek Tur? Of kom, laten we toch die tempels doen?"
De keuzevrijheid bleek ineens verdwenen. Zowel Wim als Tur stonden erop de tempels te laten zitten, zodat we ruim de tijd hadden voor Chang Mai.
De apentempel die we gisteren bezochten gaf een andere dimensie aan het begrip tempel. Honderden apen slingerden levenslustig tussen de ruïnes van een historische tempel. Aapjes zijn o zo schattig. En onstuimig grappig. 1 lieflijk makaakje had een knorrend apenmaagje. Honger maakt knorrig. Een uurtje later werd Jolanda (een reisgenoot) in het ziekenhuis behandeld aan de gevolgen van de beet van dit schattige, lieflijke aapje. Ze dient de komende weken nog 4x nabehandeld te worden.

Onze reis vordert. Bangkok bruiste. Alle menselijke zintuigen werden er verwend.
De jungle fascineerde. Bracht balans. De jungle, waar de mens figureert. Waar we slechts een gast zijn.
Khao Yai NP bracht geen tijger. Slangen en schorpioenen compenseerde. Tevreden reisden we noordwaarts.
Sukhothai was overbodig. De fietstocht in het historische park verveelde mateloos. Twaalf-in-een-dozijn tempels trainden mijn gaapspieren.
Nu in de bus op weg naar het uiterste noorden van Thailand. Een 5-daags verblijf in Changmai van waaruit we aan een driedaagse trekking zullen deelnemen. Veelbelovend!

Peter

Ieder jaar minstens 1 x per jaar met een stuk rauwe pony tussen je kiezen en een dood ree op je schouder een ronde rond de plaatselijke kroeg genaamd "Vrouwen boeren hier harder dan mannen" hinkelen, bij spannende voetbalwedstrijden zenuwachtig het kalk uit je grote teennagel bijten, ongevraagd altijd en overal je gelijk zoeken (meestal met een vleugje agressie) en denken dat je mening gefundeerder is dan die van alle anderen...als al deze eigenschappen van toepassing zijn is de kans groot dat het over mij gaat..

Actief sinds 17 Juli 2016